Lees hier het gratis hoofdstuk over d...

Lees hier het gratis hoofdstuk over de missing link

Binnenwerk 5 JAAR OUDER 10 JAAR JONGER_Opmaak 1

Het is nauwelijks verstandelijk te beredeneren waarom je visuele systeem je kan verjongen. Toch ga ik mijn best doen dit uit te leggen.

Je verstand kan heel wat. Het verwerkt tijdens lezen 34 bits per seconde. Wanneer je hardop leest gaat het om 30 bits, en als je tegelijkertijd ook nog eens moet tellen om 4 bits per seconde. Maximaal kan het verstand 60 bits per seconde verwerken. Geweldig! Want omdat we kunnen denken en rekenen kunnen we naar de maan, zijn er wolkenkrabbers en bouwen we vliegtuigen. Je verstand kan echter niet multitasken. Het kan echt maar één ding tegelijk.

JE ONDERBEWUSTE VERWERKT GEEN 60 BITS MAAR 11.2 MILJOEN
BITS PER SECONDE. WAARVAN JE VISUELE SYSTEEM 10 MILJOEN
BITS VOOR HAAR REKENING NEEMT.*

Je gezichtsvermogen verwerkt dus samen met je voorstellingsvermogen 10 miljoen bits. Wanneer je dat in gedachten houdt, is het niet vreemd dat veel psychologische benaderingen niet
werken. Ze proberen immers alleen op het verstand aan te grijpen. Het enige dat gezien mijn ervaring echt werkt, is de kennis en kunde om je totale visuele vermogen (gezichtsvermogen en
voorstellingsvermogen) datgene te laten doen wat het hoort te doen. Dat is nou precies waar MindTuning™ zo goed in is.

* Bij blindgeborenen is waarschijnlijk het auditieve systeem of het kinesthetische (gevoel) systeem leidend. Zeker is dat hun welbevinden anders werkt dan bij ziende mensen.

Het klinkt zo simpel: als je op een andere manier leert kijken, gaat alles beter. Dat is het ook, maar er is nog heel wat meer nodig om je 10 jaar jonger te doen voelen.  Naast dat je kunt zien, beschik je ook over voorstellingsvermogen. Zo ben je prima in staat om je voor te stellen hoe de buitenkant van je huis eruit ziet als het rood, blauw of geel wordt geschilderd. En kun je waarschijnlijk vanaf een bepaald punt ook de weg naar je huis beschrijven. Wanneer iemand aan je vraagt: ‘’Denk drieseconden niet aan een kameel’’, zie je waarschijnlijk direct een kameel voorbijkomen. Zegt dezelfde persoon tegen je: ‘’Bedenk niet dat er een geit naast die kameel staat’’, dan verschijnt deze ook in je gedachten.

In je visuele systeem is je voorstellingsvermogen altijd actief. Het gaat dag en nacht door. Aan alles wat je denkt, is een beeld verbonden. Ook zonder dat je je daarvan bewust bent. Je visuele onbewuste is 24 uur per dag in touw. Als het op de ideale wijze actief is, zijn er geen problemen en voel jij je jong en energiek. Het gaat fantastisch met jou. Maakt het foutjes, dan krijg je stress, spanning in je lijf, slaap je slechter en word je onzeker, angstig of raak je zelfs burn-out.

Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest

Wanneer je ergens onzeker over bent, of angstig, betekent dit automatisch dat er in je visuele onderbewuste een foutje wordt gemaakt. Als een presentatie die nog moet komen je onrustig maakt, beleef je die spreekbeurt op onderbewust niveau anders dan iemand die er naar verlangt om voor een groot publiek een verhaal te houden. Als ik er vroeger alleen al aan dacht om duizend mensen toe te spreken, zorgde dit voor zweet op mijn voorhoofd en bonkte mijn hart in mijn keel. Op mijn onderbewuste beeldscherm zag ik dat duizend paar starende ogen op mij gericht waren. Een spookwereld trok aan me voorbij.

Als ik er nu aan denk, krijg ik er enorm veel zin in omdat ik weinig dingen zo geweldig vind als voor een groot publiek spreken. Tegenwoordig speelt zich op mijn innerlijke beeldscherm een film af die ruimtelijk en helder is, en waar mensen slechts een klein onderdeel zijn van het grote geheel. In gedachten zie ik het door mij gewenste resultaat al voor me: duizend mensen die met mijn informatie iets kunnen toevoegen aan de kwaliteit van hun leven.

Toen ik burn-out was zag ik overal tegenop. En bij alles wat ik wilde doen zag ik een statisch beeld van mijzelf waar het label aanhing: dit gaat me niet lukken. Als gevolg daarvan werd ik mijn statische zelf. Door piekerverlof te nemen werd het gat waar ik in terecht kwam gitzwart en dieper dan diep. Het duurde enkele jaren voordat ik dit kon veranderen. Nu zie ik soortgelijke situaties op mijn innerlijke beeldscherm ruimtelijk. Ik kan inzoomen wanneer ik wil, en automatisch ook weer uitzoomen zodat ik zaken zie als een klein onderdeel van het totale beeld.

De eerste tip om te verjongen is om te durven kijken en de wereld te zien zoals deze is. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vandaar dat ik je precies wil instrueren hoe je dat het allerbeste doet. Maar eerst nog even een voorbeeld en wat uitleg.

Kijk eens op straat naar mensen en vooral hoe ze kijken. Op een uitzondering na kijkt iedereen strak naar voren, naar beneden of staart in het niets. Met al deze mensen gaat het nog niet zoals het zou kunnen gaan. Al tijdens het begin van mijn MindTuning™-praktijk ontdekte ik dat er een natuurwet is die ik graag met je wil delen. Hoe minder visuele ruimte je inneemt -ofwel hoe minder jij de omgeving ziet of in je opneemt- des te meer spanning er ontstaat in je lichaam. En hoe meer visuele ruimte je inneemt, des te meer ruimte je van binnen ervaart. Dit is de eerste regel om te verjongen.

Kijk je te snel rond, dan kun je duizelig worden. En ga je alles wat je ziet in gedachten benoemen, dan word je gek. Kijk eens  hier naar een video die demonstreert hoe je hoort te kijken. Hoe grondiger je durft rond te kijken, des te beter de wereld om je heen tot je doordringt. Alles in die wereld wordt een onderdeel van het grote geheel en is daarmee niet meer bedreigend.

Ben je op safari in Afrika en zie je ineens een leeuwenhoofd uit het gras opduiken, terwijl je jouw behoefte doet in het hoge gras? Dan bestaat de rest van de wereld niet meer. Er kan op de achtergrond iemand zwaaien met een poster waarop staat dat je 10 miljoen hebt gewonnen in de loterij; je ziet het niet. En gelukkig maar. Niets, maar dan ook niets dringt nog tot je door. Je bent volledig gefocust op de bedreiging die uitgaat van het roofdier.

Van schrik sta je als aan de grond genageld. Je hele visuele wereld bestaat nog maar uit één ding: de leeuw. Je kunt niet meer op de ideale manier rondkijken en dat is maar goed ook. Je bent gefocust op het roofdier omdat er zich op je onderbewuste beeldscherm een film afspeelt waarin je verslonden wordt. Je kunt je niet meer bewegen. Dit kan je redding betekenen. Want heeft het roofdier al gegeten? Dan ben je pas interessant als je er vandoor gaat, anders niet.

Dit is een reële angst. In een soortgelijke situatie is het logisch, en maar goed ook, dat je niet meer rustig blijft rondkijken. Echter, zolang er geen roofdieren zijn en niemand een Kalasjnikov op je richt, mag je naar de wereld om je heen kijken alsof je daar rechtmatig bezitter van bent. Het zijn jouw ogen. En telkens wanneer je ergens naar kijkt, zijn jouw ogen daar even eigenaar van. Zo kun je, wanneer je in een museum naar een echte Picasso kijkt, ervan genieten alsof het van jou is, zonder dat je de lasten draagt met betrekking tot bewaking en verzekering.

Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden een huisbezoek deed bij een fabrikant met straatvrees. Hij woonde achteraf. Als hij de deur uitstapte had hij een actieradius van tweehonderd meter naar rechts en veertig meter naar links. Aan de rechterkant, tweehonderd meter verderop, bevond zich namelijk een café. Dat was voor hem een richtpunt. Achter het huis was een grote tuin plus een paardenbak en paardenstallen. En daar weer achter stond een fabriek van zeker honderd meter in lengte.

De fabrikant gaf me een rondleiding in zijn bedrijf. Er was niets wat hem ontging. Regelmatig sprak hij een medewerker aan om een vraag te stellen over iets wat hem opviel. Ik had goed met hem gewerkt en vond het verantwoord om met de fabrikant naar buiten te gaan. Niet naar rechts, maar naar links. Toen hij na vijftig meter zijn huis niet meer zag, veranderde er meteen iets in het kijkgedrag van de man. In de fabriek zag hij alles. Vijftig meter van huis kon hij alleen nog maar in het niets staren en vragen: ‘’Kunnen we terug?’’

Ik wees hem op zijn kijkgedrag en hield een vinger aan de pols. We zijn een uur weggeweest en wandelden zonder probleem zo’n vijf kilometer. Hij kwam huizen tegen die hij nog nooit eerder had waargenomen. In de fabriek voelde hij zich veilig, omdat hij rondkeek en continu waarnam wat er goed ging en mogelijk mis kon gaan. Toen hij buiten op straat op dezelfde manier en met evenveel interesse rondkeek, voelde hij zich daar net zo veilig. Voorwaarde daarbij was dat hij de omgeving op dezelfde manier op zijn onderbewuste beeldscherm zag.

Met mij erbij lukte dat wél, maar zonder mij nog niet. In zijn visuele onderbewuste beleefde de fabrikant het wandelen buiten anders dan wanneer hij door zijn fabriek liep. Er was dus nog werk aan de winkel om ook zijn onderbewuste voorstellingsvermogen onder handen te nemen. Dat gehele proces versnellen is een vak apart, maar het kan ook zonder directe begeleiding.

Wanneer jij jezelf dwingt om de werkelijkheid te zien zoals deze is, en rondkijkt in plaats van staart, worden je kortetermijnherinneringen op den duur vanzelf wat ruimtelijker. Als deze herinneringen meer ruimte, licht en beweging krijgen, worden langetermijnherinneringen na verloop van tijd eveneens ruimtelijker. Zodra je aan bepaalde dingen denkt, ervaar je dat je deze anders beleeft dan voorheen.

Hoe simpel kan het zijn

Het is nauwelijks voor te stellen wat het effect is op stress, onzekerheid, angst en zelfs burn-out wanneer je op de juiste manier leert kijken. Langzaam maar zeker activeer je je mind om de wereld op je innerlijke beeldscherm te zien zoals deze echt is. Want dan pas gaat het goed met je. MindTuning™ is een methode om dat proces te versnellen.

Het is voor veel mensen moeilijk te accepteren dat op het oog ingewikkelde psychologische problematiek dikwijls eenvoudig is op te lossen. Ik heb daarom ook lang gewacht om mijn bevindingen op papier te zetten. Maar het werd tijd, zeker nu het wetenschappelijk steeds beter kan worden onderbouwd. Persoonlijk heb ik me nooit kunnen voorstellen dat door omstandigheden ontstane psychische problemen ingewikkeld zijn om op te lossen. Ik leer weinig van mensen die psychische klachten hebben, en daarentegen veel van mensen die ze niet hebben.

Al jaren weet ik dat ons visuele systeem bepalend is voor hoe we ons voelen. Ik weet dat het verstand niet bij machte is om het onderbewuste te overrulen en dat ons onbewuste duizenden keren meer en sneller werkt dan het verstand. Daar heb ik mijn werk op gebaseerd. Maar de exacte cijfers had ik niet. Ik vroeg iemand die mij op wetenschappelijk gebied adviseert en ondersteunt om dit voor me uit te zoeken. Ik beschreef al eerder in dit boek de uitkomst: Het verstand kan maximaal 60 bits per seconde verwerken en ons onderbewuste 11,2 miljoen bits. Waarvan 10 miljoen bits door je complete visuele vermogen wordt verwerkt: gezichtsvermogen en voorstellingsvermogen.

DAT BETEKENT:

WANNEER JE NIET ZIEK BENT, DE OMSTANDIGHEDEN REDELIJK ZIJN

EN JE OVER VOLDOENDE ETEN EN DRINKEN BESCHIKT, WORDT ZO’N

90 PROCENT VAN HOE JIJ JE VOELT GESTUURD DOOR JE GEZICHTSVERMOGEN

EN VISUELE VOORSTELLINGSVERMOGEN! HET VORMT DE

BASIS VOOR HET OPLOSSEN VAN VEEL PROBLEMEN EN OM JE WELBEVINDEN

TE DOEN TOENEMEN.

Bestel het volledige boek hierTrainingen

Ja, ik wil GRATIS tips en oefeningen cadeau!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.